Het is bijna zover, na maandenlange vertraging gaan we in april eindelijk beginnen. Dan is er ruimte en tijd voor het modelbouw eiland. In tussentijd heb ik een nieuw ontwerp gemaakt, en onderzoek gedaan naar diverse racewagens die, naast de minitanks, op het eiland zullen rondcrossen.
In een paar vrije minuten heb ik met potlood een ruwe schets gemaakt, deze deels ingekleurd met Photoshop en versierd met wat ‘echte’ plaatjes om een betere indruk van het plan te geven. Dit is het resultaat:
Ten opzichte van het halfslachtige vorige ontwerp is het dorpje naar het midden verhuisd en zijn de hoofdwegen in grote lijnen uitgezet. Deze hoofdwegen zijn belangrijk, omdat het eiland behalve als battlefield ook als racebaan gebruikt gaat worden. De vraagtekens markeren gebieden waar de invulling nog niet duidelijk is. Waarschijnlijk komen hier verbindingswegen. Als de VsTanks binnen zijn, valt ook beter te beoordelen hoe volgebouwd en heuvelachtig het landschap eigenlijk mag zijn om het veelzijdig, interessant maar met name speelbaar te houden. De auto’s vormen hierin een belangrijke factor.
Racebaan
Enige jaren geleden viel mijn oog op de X-trek II autootjes van Bart Smit. Hier hoorde ook een Darda-achtige racebaan bij. Deze hebben echter niet een bijster goede naam, en zijn inmiddels nagenoeg geheel van de Nederlandse markt verdwenen. Op internet valt echter veel te vinden over de micro-RC wereld. Internationaal gezien zijn dit de bekendste namen:
De ZipZap van RadioShack.
Deze zijn vervangen door de Xmods Micro RC, echter zijn daar maar twee varianten van.
De DigiQ lijn van Takara.
Deze auto’s worden niet meer verkocht.
De Bit Char-G van Tomy. Dit zijn erg bekende autootjes waarover zeer veel is te vinden op internet.
Ze worden alleen niet meer verkocht.
De Q-Steer.
Momenteel de populairste variant. Het zijn van alle voernoemde modellen de beste.
Daarnaast, en zijn ze momenteel goed verkrijgbaar.
Q-Steer
In 2006 zijn de Japanse bedrijven Takara en Tomy gefuseerd tot TakaraTomy. Hierdoor zijn de Bit Char-G en DigiQ auto’s uit de markt verdwenen, maar is er iets nieuws, en beters, voor de in de plaats gekomen: de Q-Steer.
Deze nieuwe auto’s, die eind 2006 voor het eerst opdoken, hebben een aantal voordelen ten opzichte van alle voorgangers. Ten eerste sturen ze beter, waarschijnlijk door een kortere wielbasis. Daarnaast zijn ze iets langzamer, wat de beheersbaarheid (zeker op een circuit) ten goede komt. Maar vooral: ze werken op LR44 knoopbatterijen. Alle andere micro-RC auto’s moet je om de 5-15 minuten opladen aan de lader, maar de Q-steer auto’s kunnen tot wel 20 uur rijden op twee knoopcellen. Knoopcellen zijn niet duur, een pakje met 10 stuks kost zo’n €2,80.
Er zijn nog twee dingen die de Q-Steer uniek maken: de afstandsbedieningen werken met infrarood in plaats van radiosignalen. Er zijn vier verschillende infrarood ‘frequenties’, dus kan je met vier auto’s tegelijk rijden. Doordat de VsTanks wèl met radiosignalen werken, kan je zelfs een race houden met 4 tanks en 4 auto’s tegelijk (dat kan nog interessant worden). Tot slot zit er op de afstandsbediening nog een turboboost knop, die de auto tijdelijk ongeveer anderhalf keer zo snel kan laten sprinten.
Hun ‘cartoony’ uiterlijk hebben de autootjes te danken aan de Choro-Q, beroemde en veel verzamende ‘pullback’ auto’s die al sinds 1978 werden geproduceerd door Takara. Hun uiterlijk is weliswaar niet helemaal in lijn met het bescheiden realisme dat het eiland moet gaan uitstralen, maar het gaat om de rij-eigenschappen. En die zijn naar mini-RC begrippen erg goed.
De line-up van ‘normale’ Q-Steer lijn bestaat – hoe kan het ook anders – enkel uit Japanse modellen, zoals Nissan, Honda, Mazda en Subaru. Na de originele introductie zijn hier nog een aantal aan toegevoegd, zoals minivans en een politieauto. Weer later zijn wegens het 30-jarig jubileum van de bekende RC-fabrikant Tamiya speciale buggy-modellen uitgebracht: de Grasshopper, Hornet en Frog. De meest recente toevoeging is een aantal op Mario-Kart gebaseerde autootjes.
Ready? On your marks, get set…
Racen met de Q-Steer stelt de nodige eisen aan het ontwerp. De bochten van de hoofdwegen moeten ruim genoeg zijn voor de draaicirkel van de auto, en de wegen worden daarom ook breder dan in het ontwerp. Op strategische plaatsen zijn dan ook vangrails noodzakelijk. Door verbindingswegen al dan niet te blokkeren, kan je kleine variaties aanbrengen in het circuit.
Kortom: ideeën genoeg, tijd om te beginnen. De rij-eigenschappen van de VsTanks en Q-Steer auto’s zijn dermate bepalend voor het ontwerp dat het bestellen van rijdend materieel de eerste stap is. Een leverancier is al gevonden: de in Hong Kong en USA gevestigde RC-webshop ToyEast.com heeft zowel de VsTank*R als de Q-Steer in het assortiment, en krijgt dan ook de eer om de spullen te mogen leveren. Zodra de tanks en auto’s binnen zijn, weten we meer!
0 reacties